Loopbaanperspectief
“Jongeren die nu aan de slag gaan als leraar doen dat niet meer zoals vroeger voor veertig jaar. Dat is voor de huidige generatie een knellend perspectief. Als ze één of twee dagen in de week de tijd krijgen om zich op een ander terrein te ontwikkelen, blijven ze wel behouden voor het onderwijs. Of ze gebruiken competenties uit het onderwijs later in een andere baan, zoals samenwerken, dingen uitleggen. Zo zijn er meer varianten te bedenken die leiden tot een beter loopbaanperspectief.”
Creatieve oplossingen
“Het liefste heb ik iemand die vier of vijf dagen in de school is. Dan is er betrokkenheid bij leerlingen en collega’s en kun je makkelijker overleggen. Maar ik ben realistisch. Dan moet het vak van leraar veel meer gewaardeerd worden, zowel financieel als in aanzien. Een vak waarbij je je echt kunt ontwikkelen en een concurrerend salaris mee kunt verdienen. Als tekorten blijven aanhouden moeten we naar creatieve oplossingen toe. De hybride docent is er daar één van.”
Joost van Rijn is directeur-bestuurder van Openbare Regionale Schoolgemeenschap Lek en Linge in Culemborg en Geldermalsen