Hybride docent

Laat je inspireren

In de media duikt het begrip ‘hybride docent’ steeds vaker op. Ook bekende publicisten breken een lans voor een nieuwe kijk op het docentschap. Een kleine selectie uit artikelen, columns en tweets.

+ Annemarie van Gaal

‘Iedereen moet vleugels kunnen uitslaan’

Ondernemer Annemarie van Gaal pleit in een column in De Telegraaf voor een nieuwe leercultuur. Helemaal in de lijn van het hybride docentschap.

“Waarom laten we werknemers niet op zoek gaan naar hun talent of passie, door ze ieder jaar of iedere twee jaar, een maand een opleidingsstage bij een ander bedrijf of andere sector te laten doen? Natuurlijk zullen er werknemers zijn wier opleidingsstage zo bevalt dat ze besluiten om een carrièreswitch te maken. Maar de meeste werknemers zullen vooral geïnspireerd terugkomen bij hun oude werk en er vol ideeën weer tegenaan gaan. Werkgevers zouden niet bang moeten zijn om hun werknemers nieuwe ervaringen te laten opdoen en andere werknemers binnen te laten. Iedereen moet zijn vleugels kunnen uitslaan, een heel leven lang.”

Bron: Telegraaf, 16 juli 2017

+ Ben Tiggelaar

‘Een verdraaid veeleisend vak’

Ben Tiggelaar, gedragsonderzoeker, trainer en publicist, vindt dat we best wat meer respect mogen hebben voor de leraar. Vooral voor die op de basisschool. (En dat vinden wij van de hybride docent ook!). Enkele passages uit een column in NRC.

“Tijdens seminars vraag ik geregeld wie de beste leider is die mensen in hun leven hebben gehad. Verrassend vaak noemen deelnemers dan geen bazen uit hun professionele loopbaan, maar leraren. Onderwijzers, meestal op de basisschool of de middelbare school, die hen hebben geholpen boven zichzelf uit te stijgen.”
“Schrijnend is het daarom dat het vak van leraar zo zwaar wordt ondergewaardeerd. Vrijwel ieder onderzoek naar het imago van docenten laat een negatief beeld zien: het maatschappelijk aanzien is laag, net als het salaris. De meeste mensen hebben geen idee wat lesgeven aan zo’n basisschoolklas werkelijk inhoudt. (…) De vraag is niet of jij, ik en de leraar snappen hoe je werkwoorden vervoegt. De vraag is of je in staat bent dit aan kinderen over te brengen. En of je ze intussen kunt helpen in hun ontwikkeling als persoon. Elke dag opnieuw. Dat is een vak. Een verdraaid veeleisend vak.”

Bron: NRC 21 april 2017

+ Ineke Dezentjé Hamming

‘Handen ineen voor hybride docenten’

“4TU en FME slaan de handen ineen om op de korte termijn aanvullende onderwijscapaciteit te creëren door het inzetten van medewerkers uit het bedrijfsleven bij het onderwijs. De universiteiten borgen daarbij dat deze medewerkers over voldoende inhoudelijke kennis beschikken en ze worden zo nodig didactisch bijgeschoold. Op bepaalde plekken wordt dit model al met succes toegepast. 4TU en FME zetten zich in om de inzet van deze ‘hybride docenten’ verder uit te breiden bij opleidingen waar zich de grootste capaciteitsproblemen voordoen. Aanvullend op deze personeelsinzet vanuit het bedrijfsleven wordt ook onderzocht hoe bedrijfsruimtes in de nabijheid van de technische universiteiten kan worden ingezet voor het onderwijs.”
Ineke Dezentjé Hamming, voorzitter FME en Victor van der Chrijs, voorzitter 4TU Federatie

Bron: Flyer FME

+ 4x inspiratie kort

1. Lerarentekort: 8 onorthodoxe oplossingen

De komende jaren dreigt een flink lerarentekort te ontstaan. Wat gebeurt er als het niet lukt om op tijd nieuwe docenten te werven? De Volkskrant verkende acht onorthodoxe oplossingen voor het tekort. De hybride docent is er één van.

2. Onderwijs aan het Werk

In het eerste kwartaal van 2018 verschijnt het artikel ‘De Hybride Docent: Een aantrekkelijk loopbaanperspectief in het VO?’. Dit artikel maakt onderdeel uit van het boek ‘Onderwijs aan het Werk’, onder redactie van hoogleraren Onderwijsarbeidsmarkt prof. dr. Frank Cörvers en prof. dr. Marc van der Meer.

3. Value case voor verdieping

Ga voor nog meer verdieping over de hybride docent naar de value case. Hierin wordt aan de hand van wetenschappelijk onderzoek het belang van hybride docenten voor het onderwijs onderbouwd en richting gegeven voor een stimulerende beleidscontext.

4. Doe de test

Ben jij de volgende hybride docent? Bekijk je geschiktheid via onze speciale app, binnenkort beschikbaar op www.hybridedocent.nl.

+ Ondertussen op Twitter...

Rik Kuiper‏ @rikkuiper

Voor de klas én een andere baan: de afwisseling is leuk, en je helpt het lerarentekort bestrijden #hybridedocent

Wilma Beltman @wilma_beltman

Omarmen hybride docentschap zet lesgeven naast je werk midden in de samenleving. Ik ben een tevreden hybride docent!

Erica Bouw @ericabouw

Hybride leraar docent van de toekomst. Geen verkeerd scenario.

Ruben‏ @RuJSch

Een #hybridedocent moet ergens de energie vandaan halen om zichzelf op te kunnen laden. Gebeurt dat voor de klas of op kantoor?

Steven Gudde‏ @stevengudde

Blijk ik opeens hybride docent te zijn. Ben nog hipper dan ik dacht. Kan het iedereen aanraden. Leer er zelf minstens net zo veel van.

BNR Nieuwsradio‏ @BNR

De hybride docent moet tekort aan leraren oplossen. Zou jij graag voor de klas willen staan naast je huidige baan?
61% Ja, lijkt me fantastisch!
35% Nee, nooit.
02% Ben al leraar, maar leuk!
02% Ben al leraar, is genoeg.

+ Twitterconversatie

@stefwerkt
Ik heb mezelf gevonden! Ik ben een @hybridedocent.

@RheaFlor
Leuk om te lezen! Ik geloof dat ik ook wel een beetje @HybrideDocent ben!

@Stefwerkt
En bevalt dat?

@RheaFlor
Ja enorm!! Maar dat zal voor jou geen nieuws zijn!

@stefwerkt
Het kostte me wel even om dat te beseffen, maar inmiddels voel ik me erg gezegend dat ik het zo kan combineren.

+ Bart Giethoorn

Wat heeft jou geinspireerd?

Colofon

Dit is een uitgave van het expertisecentrum Hybride Docent.
Het e-zine is geproduceerd door een team van Magazine on the Spot:

Eindredactie en coördinatie: Anje Romein
Teksten: Saskia Ridder, Anje Romein, Frank Wijvekate
Ontwerp en opmaak: Lisanne Gottenbos
Infographic: Loek Weijts
Film: Karlijn Broekhuizen
Fotografie Marius Bilkes en Kees van der Velden: Edwin Weers